Logo NBPO
De Professional Organizer

De Professional
Organizer

Professional Organizer worden

Professional
Organizer worden

Nieuws, blog & actueel

Nieuws, blog
& actueel

Over Nbpo

Over
NBPO

Print deze pagina

Hoe kies je een professional organizer?

Vaak gaat er een heel traject vooraf aan het in de arm nemen van een professional organizer. Eerst probeer je zelf orde op zaken te stellen. Als dit niet het gewenste resultaat heeft, volgt deelname aan een training of workshop. Wanneer ook hiermee het doel niet wordt gerealiseerd, is het in de arm nemen van een professional organizer een logische vervolgstap. Een professional organizer is een expert die je niet alleen kennis bijbrengt en de vaardigheden leert, maar je ook begeleid om in deze in de praktijk succesvol toe te passen. Op deze pagina lees je meer over hoe je bepaald welk soort professional organizer je nodig hebt. Verder lees je hoe je professional organizers kunt selecteren. En hoe je bepaalt welke van de geselecteerde professional organizer het beste bij je past. Tot slot eindigen we met de kosten van het in de arm nemen van een professional organizer.

Wat voor soort professional organizer heb ik nodig?

Het vak van professional organizer kent vele specialisaties, oftewel werkterreinen. De meeste professional organizers leggen zich toe op één of enkele specifieke werkterreinen. Als NBPO onderscheiden we negen werkterreinen. Neem de negen werkterreinen door om erachter te komen welk type professional organizer je nodig hebt.

De negen werkterreinen zijn:

1. Thuis-organizer

2. Jongeren-organizer

3. Senioren-organizer

4. Werkplek-organizer

5. Timemanagement-organizer

6. Hoarding-organizer

7. Mensen met een beperking-organizer

8. Financieel-organizer

9. Verhuis-organizer

Sommige professional organizers hebben zich gespecialiseerd voor de zakelijke markt. Zij bieden onder andere in-company-trainingen aan.

Hoe selecteer je de juiste professional organizer?

In het overzicht van professional organizers kun je een selectie te maken door je voorkeuren aan te geven. Je kunt selecteren op werkterrein en op provincie. Selecteer vervolgens de professional organizers bij jou in de buurt. Lees hun profielen, bekijk hun websites en bepaal welke professional organizers jouw voorkeur hebben. Leg vervolgens contact met een aantal van de organizers voordat je een definitieve keuze maakt. Bel de organizers op of wissel e-mails uit. Wil je eerst persoonlijk kennismaken, dan is een vrijblijvend kennismakingsgesprek zo gepland. Houdt er rekening mee dat hier kosten aan verbonden kunnen zijn. Het lidmaatschap van de NBPO betrekt de professional organizers bij de ontwikkeling van hun vak en garandeert dat zij zich houden aan de code die onze beroepsvereniging hanteert.

Hoe bepaal je of een geselecteerde professional organizer bij je past?

Professional organizers hebben passie voor hun vak. Dat maakt dat ze heel persoonlijk in het contact met hun klant zijn. Dat begint al bij het kennismakingsgesprek. Er is oprechte interesse voor jou. Om jouw situatie, hulpbehoefte en doelen helder te krijgen, worden je veel vragen gesteld. Deze vragen gaan over jou, je huidige manier van werken en de knelpunten en belemmeringen waar je mee te maken hebt. Ook wordt er gevraagd naar je persoonlijke en/of zakelijke wensen. Hoe je deze wensen wilt realiseren en wat je daarvoor denkt nodig te hebben.

Het is belangrijk dat ook jij veel vragen stelt tijdens het kennismakingsgesprek. Jij moet immers zelf ook bepalen of deze professional organizer bij jou past. Hierna volgen een aantal vragen die je hierbij helpen.

  • Hoelang ben je al professional organizer?
  • Wat is je achtergrond, welke werkervaring heb je?
  • Waaruit bestaat je dienstverlening?
  • Wat is jouw werkwijze?
  • Wat kan ik verwachten tijdens een sessie, workshop of training?
  • Werk ik met jou samen of met iemand anders?
  • Wat is je tarief?
  • Kun je mij referenties opgeven?

Aan het einde van het gesprek bepalen jullie samen of een goede samenwerking mogelijk is.

Wat kost een professional organizer?

Bij het kiezen van een professional organizer spelen de kosten natuurlijk een belangrijke rol. Zoals bij veel beroepsgroepen het geval is, verschillen de tarieven op basis van kennis en ervaring, reisafstand en concurrentie. Veel professional organizers hanteren een uurtarief. Anderen stellen een totaalprijs vast voor het behalen van een concreet omschreven eindresultaat. En weer anderen laten die keuze aan jou over. Het is belangrijk om voor jezelf vooraf een budget te bepalen. Wat is het je waard om je doel te behalen?

Toch is het vooral belangrijk om een expert in te schakelen die voldoet aan jou wensen. Zorg ervoor dat de unieke achtergrond, aanpak en werkwijze van de professional organizers bij jou past. De ‘klik’ tussen jou en de professional organizer is per slot van rekening van essentieel belang om snel tot goede resultaten te komen.

zoek een professional organizer



 
De Professional Organizer

zoek een professional organizer

Professional Organizer worden
volg dé driedaagse training
Laatste nieuws
NBPO al 20 jaar experts in
rust, ruimte en overzicht!