Logo NBPO
De Professional Organizer

De Professional
Organizer

Professional Organizer worden

Professional
Organizer worden

Nieuws, blog & actueel

Nieuws, blog
& actueel

Over Nbpo

Over
NBPO

Print deze pagina Icon rss
05-09-2019, namens De Opruimspecialist

Hoe moeilijk kan het zijn?

Op dinsdagochtend doe ik mijn gordijnen open en zie ik een berg hout en een paar grote dode planten op de stoep staan. ‘Wat is dit?’, is mijn eerste gedachte. Het blijkt grof vuil te zijn dat mijn buurman heeft neergezet. Hij heeft keurig gebeld met de gemeente dat hij stukken van zijn tuintafel op de stoep zal leggen om af te laten voeren. Hij krijgt de toezegging dat het opgehaald zal worden op deze dinsdag. Wanneer hij later de twee dode planten erbij heeft gezet, belt hij zelfs nog om dit te melden. De reactie van de gemeente is curieus: dan wordt het niet dinsdag opgehaald. Vreemd. Buurman meldt dit ook netjes bij mij, want hij vind het vervelend dat alles voor mijn deur staat.

Wat gebeurt er die dinsdag? Voor mijn deur niets. Het grof vuil blijft staan, terwijl op de volgende hoek het afval wel wordt meegenomen. Wat nu? Buurman weer de gemeente gebeld en de toezegging gekregen dat het woensdag opgehaald zal worden. Ook goed.

Helaas gebeurt er woensdag niets, donderdag niet en vrijdag ook niet. Laat ik het goed zeggen. Vanuit de gemeente gebeurt niks. Vanuit de buurt komt er wat afval bij. Vervelend. Dus maandag doe ik een poging om de gemeente telefonisch te bereiken. De wachttijd blijkt zo lang te zijn, dat ik na ruim vijf minuten maar ophang en via de gemeentelijke website een melding maak van de troep voor mijn deur. Binnen drie werkdagen kan ik hierop een reactie verwachten. Meteen de buurman ingelicht, die daarop ook belt naar de gemeente en meer dan zes minuten aan de lijn hangt voordat hij live iemand te spreken krijgt. Het goede nieuws is: morgen wordt de rommel opgehaald.

Dinsdagochtend zie ik de ophaalwagen voorbij rijden. Ik zal hier niet opschrijven wat ik toen dacht. Mijn buurman een app gestuurd. Die blijkt bovenop de zaak te zitten. Hij heeft net een controleur gesproken die kon melden dat het grof vuil is aangemeld. Deze keer valt het niet tegen, want binnen een half uur staat de vuilniswagen voor de deur om het grofvuil in te laden. Ik stuur meteen enthousiast een app naar mijn buur. Helaas blijk ik ietwat te voorbarig, want als ik later kijk, blijkt niet alles weggehaald te zijn. Op de stoep staan nog twee troosteloze planten in enorme bakken. Ik vloeken, de buurman vloeken.

Gemeente weer gebeld en de situatie uitgelegd. Het antwoord: ‘Mevrouw, die planten nemen we niet mee. Die moet u zelf wegbrengen.’ Het zijn nou geen plantjes die ik achterop mijn fiets kan meenemen. Bedankt! Waarom is dit niet gemeld toen mijn buurman extra belde om te melden dat er ook twee grote planten afgevoerd moesten worden?

Woensdag zie ik de buurman met de dode planten zeulen. Eén dode plant staat nu voor zijn eigen deur. De ander heeft hij geprobeerd een kopje kleiner te maken om hem in de vuilcontainer te kunnen gooien. We drinken samen thee voor de deur en zien ‘schoonmaak’-ambtenaren langsrijden. Wanneer ze voor de tweede keer komen aanrijden, zegt mijn buurman: ‘Ik ga een poging wagen.’ Hij komt teleurgesteld terug, want deze jongens zijn er om de prullenbakken te leggen, dus die mogen geen dode planten meenemen die los op straat staan. Grr.

Het ophaalbeleid grofvuil in de Watergraafsmeer is aangepast. De gemeente meldt dat dit beter werkt. Voor wie? Voor de gemeente, denk ik. Het is in ieder geval niet bevorderlijk voor een nette buurt. En de reactie op mijn melding via de site? Je voelt hem al aankomen. Nooit meer iets van gehoord. Zal ik ze bellen?

Tip
Regels zijn er om af en toe van af te wijken

Lees ook mijn eerdere columns



 
De Professional Organizer

zoek een professional organizer

Professional Organizer worden
volg dé driedaagse training
Laatste nieuws
NBPO al 20 jaar experts in
rust, ruimte en overzicht!