Professional Organizer

Professional Organizer
Particulier

Professional Organizer

Professional Organizer
Zakelijk

Professional Organizer

Professional Organizer
worden

Professional Organizer

Professional Organizers
Overzicht

Print deze pagina

Hoe kiest u een professional organizer?

Misschien heeft u al vele malen geprobeerd zelf uw zaken op orde te brengen, trainingen gevolgd of laten volgen, maar nog niet het gewenste resultaat gekregen. U besluit nu een professional organizer in de arm te nemen. Waarom ook niet? Laat een expert u helpen uw doel te bereiken. Het hoeft niet moeilijk te zijn om een voor u geschikte organizer te vinden.
Kijk hier voor het document 'Wat heeft een professional organizer van de NBPO te bieden'

Als u weet welke dienstverlening u nodig hebt en welke persoon bij u past, wijst de rest zich vanzelf.

Wat voor soort professional organizer heeft uw bedrijf nodig?

Uw bedrijf zoekt een professional organizer die ervaring heeft in het bedrijfsleven. Er zijn organizers met een breed scala aan diensten en er zijn organizers die zich op een bepaald gebied gespecialiseerd hebben. Denk daarbij aan: het geven van diverse in-company-trainingen, timemanagement, computermanagement, etc. De specialisaties staan op de NBPO-site vermeld bij de betreffende organizers. Voor een deel van de specialisaties is een zoekfilter gemaakt bij het overzicht organizers.

Hoe selecteert u de juiste professional organizer?

Leg vooral eerst contact met meerdere organizers voor u een definitieve keuze maakt. Bel een organizer op of wissel e-mails uit. Wilt u eerst persoonlijk kennismaken, dan is dit mogelijk; houdt er rekening mee dat daar kosten aan verbonden kunnen zijn.  Het lidmaatschap van de NBPO betrekt de leden bij de ontwikkeling van hun vak en garandeert dat zij zich houden aan de code die onze beroepsvereniging hanteert.

Mocht u na het eerste bezoek van een professional organizer besluiten dat u zich niet comfortabel voelt bij zijn of haar specifieke manier van werken, dan moet het mogelijk zijn om de voortzetting stop te zetten. Zorg er wel voor dat de organizer weet hoe u zich voelt. Misschien kan hij of zij een collega aanbevelen met wie de samenwerking beter kan verlopen.

Welke vragen zou u kunnen stellen om een organizer te vinden die bij u past?

Een paar voorbeelden:
  • Waaruit bestaat precies uw dienstverlening?
  • Waarin bent u gespecialiseerd?
  • Hoelang bent u al professional organizer?
  • Wat is uw achtergrond, welke werkervaring hebt u?
  • Werk ik met u samen of met iemand anders?
  • Wat kunt u zeggen over de werktijd die we samen nodig zullen hebben of hoe bepaalt u die?
  • Wat is uw tarief en hoe is dit opgebouwd?
  • Kunt u mij referenties opgeven?
Uw contact met de professional organizer zal heel persoonlijk zijn. Een ervaren professional organizer stelt veel vragen. Over u, uw manier van werken, waarnaar u op zoek bent. Maar ook over wat u tot nu toe belemmerd heeft om uw zaken op orde te krijgen en te houden. Dat is niet uit nieuwsgierigheid. Men wil u leren kennen, uw doelen begrijpen en bepalen of er een goede samenwerking kan zijn op basis van wederzijdse persoonlijkheden en inzichten. Wees dus vooral niet te bescheiden. Het is in uw eigen belang om open te zijn over uzelf en dat wat u wilt bereiken.

Wat kost een professional organizer?

Zoals bij veel beroepsgroepen het geval is, verschillen de tarieven op basis van kennis en ervaring, reisafstand en concurrentie. Veel professional organizers hanteren een tarief per uur. Anderen stellen een totaalprijs vast voor het behalen van een concreet omschreven eindresultaat. Weer anderen laten die keuze aan u over. Het is belangrijk voor uzelf een prijs te bepalen die u voor uw doel over hebt en die haalbaar is. Kies echter niet een professional organizer alleen op basis van de prijs. Kennis, ervaring en de persoonlijkheid van de organizer zijn net zo belangrijk voor de " klik' tussen u en de organizer. De " klik' die het mogelijk maakt om het werk naar wens en in de kortst mogelijke tijd uit te voeren.

NBPO leden en certificering

Leden van de NBPO moeten voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen. Zo moeten zij voldoende ervaring hebben, goed verzekerd zijn en zich regelmatig laten bijscholen. Een organizer die lid is van de NBPO heeft veel te bieden, meer hierover in het document 'Waarom een NBPO lid inschakelen?"

Daarnaast kent de NBPO aspirant-leden. Dit zijn leden die momenteel de procedure voor het volwaardig lidmaatschap doorlopen. 

Vanaf 15 februari 2012 kunnen ervaren Professional Organizers van de NBPO zich door een onafhankelijk bureau laten registreren tot Register Professional Organizer® (RPO®) of tot Master Register Professional Organizer® (MRPO®).
Wilt u meer weten over de eisen die gesteld worden aan registratie, lees dan de uitgebreide informatie hier: RPO® en MRPO®.

Er is geen erkende Nederlandse certificering als professional organizer binnen de NBPO of binnen Nederland. Er is wel een mogelijkheid tot certificering via de VS, die door de NBPO worden erkend; de professional organizer die succesvol het derde niveau van het meerjarige opleidingstraject bij het ICD(Institute for Challenging Disorganization) afsluit, is Certified Professional Organizer in Chronic Disorganization (CPO-CD®).