Professional Organizer

Professional Organizer
Particulier

Professional Organizer

Professional Organizer
Zakelijk

Professional Organizer

Professional Organizer
worden

Professional Organizer

Professional Organizers
Overzicht

Print deze pagina

Hoe kies je een professional organizer?

Misschien heb je al vele malen geprobeerd zelf je zaken op orde te brengen, trainingen gevolgd of laten volgen. Helaas heb je nog niet het gewenste resultaat gekregen. Je besluit om een professional organizer in de arm te nemen. Waarom ook niet? Laat een expert je helpen je doel(en) te bereiken. Kies een organizer die bij je past.

Kijk hier voor het document 'Wat heeft een professional organizer van de NBPO te bieden'
Als je weet welke dienstverlening je nodig hebt en welke persoon bij je past, wijst de rest zich vanzelf.

Wat voor soort professional organizer heb je als particulier nodig?

Als particulier zoek je een professional organizer die zich op particulieren richt. De meeste organizers bieden een breed scala aan diensten en ervaring. Een deel van de organizers heeft zich gespecialiseerd in een bepaalde doelgroep, bijvoorbeeld senioren of mensen met AD(H)D. Deze specialisaties, oftewel werkterrein, staan op deze website vermeld bij de betreffende organizers. Je kunt op verschillende manieren een organizer vinden die bij je past: via zoekfilter, werkterrein of doorklikken via het plaatje van Nederland.

Hoe selecteer je de juiste professional organizer?

Leg vooral eerst contact met meerdere organizers voor je een definitieve keuze maakt. Bel een organizer op of wissel e-mails uit. Wilt je eerst persoonlijk kennismaken, dan is dit mogelijk; houdt er rekening mee dat daar kosten aan verbonden kunnen zijn. Het lidmaatschap van de NBPO betrekt de leden bij de ontwikkeling van hun vak en garandeert dat zij zich houden aan de code die onze beroepsvereniging hanteert.

Mocht je na het eerste bezoek van een professional organizer besluiten dat je je niet comfortabel voelt bij zijn of haar specifieke manier van werken, dan moet het mogelijk zijn om de voortzetting stop te zetten. Zorg er wel voor dat de organizer weet hoe je je voelt. Misschien kan hij of zij een collega aanbevelen met wie de samenwerking beter kan verlopen.

Welke vragen zou je kunnen stellen om een organizer te vinden die bij je past?

Een paar voorbeelden:
  • Waaruit bestaat precies de dienstverlening?
  • Waarin ben je gespecialiseerd?
  • Hoelang ben je al professional organizer?
  • Wat is je achtergrond, welke werkervaring heb je?
  • Werk ik met jou samen of met iemand anders?
  • Wat kun je zeggen over de werktijd die we samen nodig zullen hebben of hoe bepaal je die?
  • Wat is je tarief en hoe is dit opgebouwd?
  • Kun je mij referenties opgeven?
Het contact met de professional organizer zal heel persoonlijk zijn. Een ervaren professional organizer stelt veel vragen. en vraagt ook door. Over jou, je manier van werken, waarnaar je op zoek bent. Maar ook over wat jou tot nu toe belemmerd heeft om jezaken op orde te krijgen en te houden. Dat is niet uit nieuwsgierigheid. Men wil je leren kennen, je doelen begrijpen en bepalen of er een goede samenwerking kan zijn op basis van wederzijdse persoonlijkheden en inzichten. Wees dus vooral niet te bescheiden. Het is in jeeigen belang om open te zijn over jezelf en dat wat je wilt bereiken.

Wat kost een professional organizer?

Zoals bij veel beroepsgroepen het geval is, verschillen de tarieven op basis van kennis en ervaring, reisafstand en concurrentie. Veel professional organizers hanteren een tarief per uur. Anderen stellen een totaalprijs vast voor het behalen van een concreet omschreven eindresultaat. Weer anderen laten die keuze aan jou over. Het is belangrijk voor jezelf een prijs te bepalen die je voor je doel over hebt en die haalbaar is. Kies echter niet een professional organizer alleen op basis van de prijs. Kennis, ervaring en de persoonlijkheid van de organizer zijn net zo belangrijk voor de " klik' tussen jou en de organizer. De " klik' die het mogelijk maakt om het werk naar wens en in de kortst mogelijke tijd uit te voeren.

NBPO leden en certificering

Daarnaast kent de NBPO aspirant-leden. Dit zijn leden die momenteel de procedure voor het volwaardig lidmaatschap doorlopen.
Vanaf 15 februari 2012 kunnen ervaren Professional Organizers van de NBPO zich door een onafhankelijk bureau laten registreren tot Register Professional Organizer® (RPO®) of tot Master Register Professional Organizer® (MRPO®).
Wil je meer weten over de eisen die gesteld worden aan registratie, lees dan de uitgebreide informatie hier: RPO® en MRPO®.
Er is geen erkende Nederlandse certificering als professional organizer binnen de NBPO of binnen Nederland. Er is wel een mogelijkheid tot certificering via de VS, die door de NBPO worden erkend; de professional organizer die succesvol het derde niveau van het meerjarige opleidingstraject bij het ICD (Institute for Challenging Disorganization) afsluit, is Certified Professional Organizer in Chronic Disorganization (CPO-CD®).

Leden van de NBPO moeten voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen. Zo moeten zij voldoende ervaring hebben, goed verzekerd zijn en zich regelmatig laten bijscholen. Een organizer die lid is van de NBPO heeft veel te bieden, meer hierover in het document "Waarom een NBPO lid inschakelen?"


zoek een Professional Organizer